De Zwanenroute
 
Straat en nr.: fietsroute doorheen ons dorp
Afstand tot de school: 15 km
Wegbeschrijving: Zie kaart en brochure
Bezocht door: De kinderen van het zesde leerjaar
Doelstellingen: 1. Kinderen beseffen dat er naast een heden, ook een verleden en een toekomst zijn.
- Ze weten waarom een aantal gebouwen en plaatsen waaronder kastelen historische waarde hebben.
- Ze kunnen verwondering en waardering tonen voor historische objecten, fenomenen,... (o.a. kapelletjes die we passeren, Olsene rots, het klooster,...)
2. Kinderen kunnen een omgeving typeren als overwegend landelijk, stedelijk, toeristisch en/of industrieel.
- Ze kunnen in een landschap gericht waarnemen.
- Ze kunnen in hun eigen omgeving gebouwen, akkers, velden, bossen, bedrijven,... herkennen.
- Ze kunnen het landelijk, stedelijk,... karakter van de eigen omgeving herkennen op basis van akkers, huizen, een waterloop, een kasteel,...
3. Kinderen kunnen zich vlot in de ruimte oriënteren (a.h.v. een stafkaart met fietsroute).
4. Kinderen kunnen gebruik maken van diverse voorstellingen van de ruimte. Ze kunnen plaatsen en gebeurtenissen waarmee ze kennis maken, opzoeken en terugvinden op een passende kaart (Zwanenroute). Ze kunnen gebruik maken van de legende om gebouwen terug te vinden.
5. Kinderen kunnen plaatsen en gebeurtenissen waar ze kennis mee maken vlot op een passende kaart terugvinden. Ze kunnen in een praktische toepassingssituatie de fietsroute volgen op de kaart. Ze kunnen de belangrijke plaatsen die aan bod komen op de kaart situeren.
6. Kinderen ontdekken voor de eigen streek dat natuurlijke en/of historische gegevens en elementen van de plaatselijke samenleving het uitzicht en/of inrichting beïnvloeden.
7. Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen. Ze weten om te gaan met hindernissen op hun weg. Ze kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren en er zich veilig in verplaatsen. Ze beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsgevoel en gevoel voor coördinatie.
8. Kinderen houden in hun gedrag rekening met andere weggebruikers van dezelfde ruimte. Ze kunnen verkeersgeluiden identificeren, onderscheiden en lokaliseren. Ze kunnen inspelen op het verschillend gedrag van weggebruikers.
9. Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige fietsers. Ze kunnen de principes van preventief fietsgedrag toepassen in concrete verkeerssituaties.
10. Kinderen kunnen een te volgen reisweg uitstippelen. Ze kunnen de te volgen fietsroute tussen twee plaatsen in de eigen omgeving beschrijven en aanduiden op een kaart.
Beschrijving: ZWANENROUTE OLSENE (bron: website gemeente Zulte)

Fietsenzit in de lift. Er is niet enkel het fietsroutenetwerk, maar de gemeente Zulte investeert ook in een gemeentelijke fietslus voor Olsene. Het accent ligt duidelijk op culturele aspecten. Samen met een werkgroep werkten we aan een fietsroute die langs het erfgoed van Olsene trekt en op rustige wegen blijft. Een ideale route om de deelgemeente Olsene samen met het ganse gezin te (her)ontdekken. Met zijn 15 km is het een geschikte fietslus om in het weekend of na het werk nog eens buiten door te brengen in uw eigen streek. De lusvorm zorgt ervoor dat u overal op het parcours kan starten. De route passeert onder andere langs Olsene kasteel, het Kantmuseum, de Leie, Olsene grot en vele rustige wegen met kapellen en mooie uitzichten. De bijhorende brochure geeft u een overzicht van de route en een beschrijving van de bezienswaardigheden.



Foto: Pol De Frene


PRAKTISCHE INFORMATIE
Officieel vertrekpunt:
Modest-Huysplein, 9870 Zulte (Olsene)

Afstand:
15 km in lusvorm

Brochure:
De brochure bevat een kaart en een beschrijving van de bezienswaardigheden en kost 1,25 EUR. Ze is verkrijgbaar aan het loket in het gemeentehuis, Centrumstraat 6, tijdens de openingsuren of via telefonische bestelling op het nummer 09 280 97 26 of via e-mail: info@zulte.be.
Deze brochure is eveneens verkrijgbaar
- in de bibliotheek, Gaston Martensplein 9,
- in het Kantmuseum, Kerkstraat 62
- in Café De Zwaan (ter hoogte van het Willem Van Olseneplein).



 
×Terug naar mens en ruimte - Olsene centrum

×Terug naar de klasverkenning