SMAK
(Stedelijk museum
voor actuele kunst)
Straat en nr.: |
Citadelpark |
Postnr. + gemeente: |
9000 Gent |
Telefoon: |
09/221 17
03 |
Fax: |
09/221 71
09 |
é-mail: |
museum.smak@gent.be |
URL-adres: |
www.smak.be |
Openingsuren: |
dagelijks
van 10.00 tot 18.00 behalve op maandag en feestdagen |
Toegangsprijs: |
€5: individueel bezoek
€3,80: groepen vanaf 15 personen en reductiehouders
(studenten, -25-jarigen, 60-plussers, É)
€2,50: schoolgroepen
Kinderen onder de 12 jaar, personen met een handicap en begeleiders
van groepen gratis.
Uitgezonderd speciale tentoonstellingen. |
Afstand tot de school: |
ongeveer
20 km |
Wegbeschrijving: |
Eigen vervoer
E17 richting Gent Centrum,
afrit 1 Alle Richtingen,
links naar de Citadellaan,
rechtdoor tot Citadelpark
Openbaar
vervoer
Van station Gent Sint-Pieters (op 10 min. wandelafstand):
bus 9 = standplaats 2,
bus 34-35-36 / 70-71-72 / 76-77 = standplaats 6,
bus 55 / 57-58 = standplaats 5,
bus 73-74 = standplaats 7 (halte Heuvelpoort)
Van centrum (St.-Jacobskerk): bus 5 |
Bezocht door: |
het vijfde
leerjaar |
Doelstellingen: |
- De
leerlingen maken kennis met een museum van moderne kunst.
- De leerlingen kunnen het SMAK vergelijken met het Museum van Deinze en
Leiestreek.
(Leerplandoelstellingen: zie verder) |
Beschrijving: |
De
kinderen krijgen een rondleiding van een gids doorheen het SMAK. |
Je kan ook een bezoekje brengen aan de website van het museum:
www.smak.be
Het Gentse Museum voor Hedendaagse
Kunst werd opgericht in 1975. Het was toen het eerste Belgische
museum gewijd aan hedendaagse kunst. Het was gehuisvest onder het
dak van het Museum voor Schone Kunsten.
Ook in 1975 werd
Jan Hoet aangesteld als directeur van het nieuwe Museum
voor Hedendaagse Kunst. Onder zijn beleid groeide de collectie
stelselmatig aan en kreeg het museum internationale bekendheid. Door
de provisorische omstandigheden waarin het museum zich gedurende
meer dan twintig jaar bevond, werd de verzameling enkel via
tijdelijke tentoonstellingen in steeds wisselende en fragmentaire
opstellingen getoond. Belangrijke aanwinsten van de laatste vijf
jaar waren zelfs helemaal nooit te zien.
Het zou echter nog 20 jaar duren eer Jan Hoet en de collectie
hedendaagse kunst een eigen en autonoom museum zouden krijgen.
In 1996 kwam er schot in de zaak toen de “Rode Poort” werd
geopend.
'De Rode Poort' was de openingstentoonstelling van het museum in
haar nieuwe maar tijdelijke locatie. Het Museum van Hedendaagse
Kunst bevindt zich momenteel in de nieuwe reserveruimte, een
verbouwing van een zijvleugel van het vroegere jaarbeurscomplex. De
opening van het definitieve museum, de verbouwing van het ‘casino’,
was voorzien voor eind 1998. Op 9 november 1996 werd het gebouw in
zijn geheel voorgesteld aan het publiek, via een groot project
waarbij alle ruimtes werden bespeeld via de verschillende media
waarmee beeldende kunst omgaat.
In 1999 kreeg het museum zijn eigen gebouw, tegenover het Museum
voor Schone Kunsten en kreeg het een nieuwe naam: het S.M.A.K.
(Stedelijk Museum voor Actuele Kunst). Beide musea functioneren nu
als een museumeiland in een parksite aan de stadsring van Gent.
Mogelijke activiteiten met
de klas
Ontdekkingsreis:
Strik je veters, spits beide
oren en stap de wereld van de actuele kunst in. Geef je mening, laat je
gevoel spreken en deel je ervaringen met de anderen.
talen: Nederlands, Frans, Engels,
Duits
duur: ca. 1,5 uur
aantal: max. 20 kinderen/gids
prijs: scholen €50; niet scholen €65/gids
reserveren
Laboratorium:
Kriebelen je handen als je
potloden, potten verf of andere materialen voorgeschoteld krijgt? Duik dan
na een korte ontdekkingsreis het laboratorium in voor een vrolijk
experiment.
talen: Nederlands, Frans, Engels,
Duits
prijs: scholen €75 of €125/gids -niet scholen €90 of
€150/gids
aantal: max. 20 kinderen per gids
duur: 2 uur of 3,5 uur
reserveren
Rally:
Geen race tegen de tijd, maar
een race waar het verzamelen van oplossingen centraal staat. Ben je negen
jaar of ouder? Test dan je kennis tijdens dit avontuurlijke museumspel.
talen: Nederlands
prijs: scholen €65/gids; niet scholen €75/gids
aantal: max. 20 kinderen/gids + max. 2 groepen
tegelijkertijd
duur: 2 uur
reserveren
Daarnaast werkt vzw
kunstLAB graag voor u informatieve lezingen, op maat gesneden
projecten en andere bezoeken uit. Voor wie liever op eigen houtje het museum
bezoekt, zijn er steeds gratis audiogidsen ter beschikking.
info &
reservaties:
Publiekswerking
S.M.A.K. - Citadelpark B-9000 Gent
T: +32 (0)9 240 76 64 (di-vr 10u-13u & 14u-16u)
F: +32 (0)9 221 71 09
E:
educatievedienst.smak@gent.be
Reservaties graag
schriftelijk 2 weken op voorhand
-
Kinderen zijn gevoelig voor
en genieten van de muzische expressie in hun omgeving. Ze kunnen
genieten van kunstwerken.
-
Kinderen zijn zich bewust
van de gevoelens die schoonheidservaringen bij hen oproepen en durven
die uiten.
-
Kinderen merken
verschillende schoonheidsaspecten op in hun omgeving. Ze kunnen aspecten
als licht, ruimte, lijn, vorm, patroon, compositie, harmonie, kleur,
authenticiteit, textuur, ritme,… herkennen.
-
Kinderen zien in dat
verschillende mensen verschillende schoonheidscriteria hanteren. Ze
ervaren, stellen vast en uiten dat iets mooi vinden gebonden is aan
mode, stijl, trends, persoon, leeftijd, tijdsgeest.
-
Kinderen vormen zich een
eigen mening over allerlei kunstuitingen waarmee ze in contact komen. Ze
staan open voor nieuwe ervaringen en laten zich niet leiden door
voorbarige oordelen en clichés in denken en voelen. Ze proberen de
boodschap achter een kunstwerk te begrijpen door zich vragen te stellen
als: Wat zie ik ? Wat is het effect op mij ? Welke middelen werden
gebruikt ? Waarover gaat het ? Wat is de bedoeling ervan ? Voor wie is
het bestemd ? In welke omstandigheden is het gemaakt ? …
-
Kinderen ontwikkelen tot
vaardige kunstbeschouwers. Dit houdt in dat ze spontaan plezier beleven
aan kunstwerken. Ze worden geboeid door kustwerken en associëren deze
met wat ze dagelijks meemaken. Ze ervaren dat een visueel beeld een
nieuwe werkelijkheid kan oproepen. Ze hebben oog voor technieken en
materialen die gebruikt worden in kunstwerken. Ze stellen ook vast dat
kunst vaak een uiting is van wat er in een bepaalde tijdsperiode of
gemeenschap leeft.
-
Kinderen ontdekken dat het
creëren van kunst zowel inspiratie als inspanning vraagt. Ze ervaren,
stellen vast en uiten hoe verschillende kunstenaars werk(t)en, wat er
allemaal bij komt en hoe kunstwerken ontstaan. Ze stellen vast dat
kunstenaars gevoelens, ideeën, belevenissen, ervaringen,… kwijt willen
en daar op een eigen manier vorm aan geven.
-
Kinderen zien in dat mensen
en gemeenschappen veel waarde hechten aan kunst. Ze stellen vast dat
mensen kunst verhandelen. Ze stellen ook vast dat sommige kunstuitingen
zo waardevol worden geacht dat ze met zorg en respect worden bewaard,
hersteld of vernieuwd. Ze stellen tenslotte ook vast dat veel mensen
inspanningen doen om kunstuitingen mee te beleven, te bezitten…
|