Op verkenning in de buurt van de school
 
Straat en nr.: Schoolomgeving
Postnr. + gemeente: 9870 Olsene
Bezocht door: de tweede kleuterklas
de derde kleuterklas
het eerste leerjaar (op regelmatige tijdstippen volgens de lessen verkeer)
het derde leerjaar
het vierde leerjaar
Doelstellingen: * Tweede kleuterklas:
- Inzichten verwerven over mens en samenleving (sociale kennis)
- kennismaken met sociale kennis door actief ervaringen op te doen (vb. kennismaken met vervoersmiddelen)
- weten wat hoort, wat niet hoort, wat gevaarlijk is... en ernaar handelen
- enkele concrete kenniselementen toepassen (vb. gepast reageren op enkele belangrijke verkeerstekens)
- regels en afspraken naleven en waarderen
- luisteren en spreken verfijnen: een rijke woordenschat opbouwen
- beseffen dat ze door de verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en ernaar handelen
- inzien dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt

* Derde kleuterklas:
- Actief exploreren met de zintuigen
- Nauwkeurig waarnemen
- Inzichten verwerven in mens en samenleving

* Eerste leerjaar:
- ter plaatse (Kerkstraat) de plaats van de voetgangers, de fietsers en de voertuigen waarnemen en correct benoemen als “het voetpad, het fietspad en de rijweg”
- hierbij enkele toevallige weggebruikers correct benoemen als “voetganger,fietser, bestuurder” en verwoorden waar deze zich bevinden - ter plaatse (Kreupelstraat zonder zebrapad – Olie- bergstraat mét zebrapad) correct en veilig leren de rijweg oversteken
- ter plaatse (Kerkstraat) het gebodsbord “verplicht fietspad” waarnemen en beschrijven qua vorm, kleur en betekenis
- ter plaatse (Graevenstraat) het verbodsbord “ver- boden inrijden – éénrichtingsverkeer” waarnemen en beschrijven qua vorm, kleur en betekenis
- ter plaatse (Dreve & Heirweg) het gevaarsbord “opgepast, schoolgaande kinderen” waarnemen en beschrijven qua vorm, kleur en betekenis
- ter plaatse (parking Kreupelstraat) het aanwij- zingsbord “parking voor auto’s/vrachtwagens” waarnemen en beschrijven qua vorm, kleur en Betekenis
- ter plaatse (lichten Grote Steenweg) de verkeerslichten voor voetgangers en voor voertuigen waarnemen en beschrijven qua kleur en betekenis
- zich veilig in het verkeer begeven, rekening houdend met deze verkeersborden en verkeers- lichten

* Derde leerjaar:
- Op een gemeentelijk stratenplan de route van de leerwandeling volgen.
- Op een gemeentelijk stratenplan plaatsen aanduiden en een wegbeschrijving volgen.
- Op een gemeentelijk stratenplan de hoofdwindstreken aanduiden en het plan volgens deze richting oriënteren.
- Gerichte waarnemingsopdrachten uitvoeren in functie van het leven in de buurt

* Vierde leerjaar:
- Straatnamen aanduiden en lokaliseren
- Soorten wegen bespreken
- Verkeerssituatie aan kruispunten verkennen
- Soorten huizen observeren
- Een uitgestippelde route op een kaart van de gemeente kunnen mee volgen
- Verkeersveilig enkele drukke verkeerspunten kunnen oversteken

Beschrijving: Een gegevensbank aanleggen over de buurt:
- verkeersborden en verkeerslichten
- weggebruikers
- winkels met eetwaren
- andere winkels
- cafés en restaurants
- kantoren, banken, zelfstandige beroepen
Kruispunten in de schoolomgeving veilig kunnen oversteken
Verschillende soorten huizen en bebouwing (rijhuis, eengezinswoning, huis in aanbouw, klein appartement, villa, school,...) waarnemen en bespreken

 
×Terug naar gebouwen en monumenten

×Terug naar de klasverkenning