*
Tweede kleuterklas:
- Inzichten verwerven over mens en samenleving (sociale kennis)
- kennismaken met sociale kennis door actief ervaringen op te doen (vb.
kennismaken met vervoersmiddelen)
- weten wat hoort, wat niet hoort, wat gevaarlijk is... en ernaar
handelen
- enkele concrete kenniselementen toepassen (vb. gepast reageren op
enkele belangrijke verkeerstekens)
- regels en afspraken naleven en waarderen
- luisteren en spreken verfijnen: een rijke woordenschat opbouwen
- beseffen dat ze door de verkeersregels strikt toe te passen zichzelf
en anderen beschermen en ernaar handelen
- inzien dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt* Derde
kleuterklas:
- Actief exploreren met de zintuigen
- Nauwkeurig waarnemen
- Inzichten verwerven in mens en samenleving
* Eerste leerjaar:
- ter plaatse (Kerkstraat) de plaats van de voetgangers, de
fietsers en de voertuigen waarnemen en correct benoemen als “het
voetpad, het fietspad en de rijweg”
- hierbij enkele toevallige weggebruikers correct benoemen als
“voetganger,fietser, bestuurder” en verwoorden waar deze zich bevinden -
ter plaatse (Kreupelstraat zonder zebrapad – Olie- bergstraat mét
zebrapad) correct en veilig leren de rijweg oversteken
- ter plaatse (Kerkstraat) het gebodsbord “verplicht fietspad”
waarnemen en beschrijven qua vorm, kleur en betekenis
- ter plaatse (Graevenstraat) het verbodsbord “ver- boden
inrijden – éénrichtingsverkeer” waarnemen en beschrijven qua vorm, kleur
en betekenis
- ter plaatse (Dreve & Heirweg) het gevaarsbord “opgepast,
schoolgaande kinderen” waarnemen en beschrijven qua vorm, kleur en
betekenis
- ter plaatse (parking Kreupelstraat) het aanwij- zingsbord
“parking voor auto’s/vrachtwagens” waarnemen en beschrijven qua vorm,
kleur en Betekenis
- ter plaatse (lichten Grote Steenweg) de verkeerslichten voor
voetgangers en voor voertuigen waarnemen en beschrijven qua kleur en
betekenis
- zich veilig in het verkeer begeven, rekening houdend met deze
verkeersborden en verkeers- lichten
* Derde
leerjaar:
- Op een
gemeentelijk stratenplan de route van de leerwandeling volgen.
- Op een gemeentelijk stratenplan plaatsen aanduiden en een
wegbeschrijving volgen.
- Op een gemeentelijk stratenplan de hoofdwindstreken aanduiden en het
plan volgens deze richting oriënteren.
- Gerichte waarnemingsopdrachten uitvoeren in functie van het leven in
de buurt
* Vierde leerjaar:
- Straatnamen aanduiden en lokaliseren
- Soorten wegen bespreken
- Verkeerssituatie aan kruispunten verkennen
- Soorten huizen observeren
- Een uitgestippelde route op een kaart van de gemeente kunnen mee
volgen
- Verkeersveilig enkele drukke verkeerspunten kunnen oversteken |