De
school van toen
Straat en nr.: |
Klein
Raamhof 8 |
Postnr. + gemeente: |
9000 Gent |
Contactpersoon: |
Mevr.
Veerle Bultereys - adjunct van de directie (beheerder) |
Telefoon: |
09/225 29
03 |
Fax: |
09/225 29
03 |
é-mail: |
schoolvantoen@gent.cevi.be |
URL-adres: |
www.gent.be/schoolvantoen |
Openingsuren: |
Elke
werkdag van 9 tot 12 en van 14 tot 16 u
Gesloten op woensdagnamiddag en in schoolvakanties; behalve tijden de
Gentse Feesten (open van 14 tot 17 uur) |
Toegangsprijs: |
Gratis |
Afstand tot de school: |
ongeveer
20 km |
Wegbeschrijving: |
via Rooigemlaan, Nieuwe
wandeling, Noordstraat, Hoogstraat, Poel
Met openbaar vervoer: vanaf station Gent-Sint-Pieters tram 1, 10 of 11
(tot Gravensteen) of tram 12, 40 (tot halte Lange Steenstraat) |
Bezocht door: |
het 1ste
leerjaar |
Doelstellingen: |
De
kinderen kunnen:
- verwoorden wat een museum is
- vertellen over eigen ervaringen i.v.m. een museumbezoek
- zelf enkele museumregels afspreken en zich hieraan houden tijdens het
bezoek
- leren kijken en leren genieten van de tentoongestelde voorwerpen
- de te gebruiken voorwerpen met zorg en respect behandelen
- geboeid worden door de uitleg van de gids, interesse tonen in hoe de
kinderen vroeger naar school gingen en ervaren, vaststellen en uiten hoe
dit vroeger verliep, welke materialen zij toen gebruikten, hoe en
waarmee men toen speelde op de speelplaats, welke gewoonten men toen
had,...
- deze voorwerpen, gewoonten, e.d. van toen vergelijken met eigen
materiaal en gewoonten
- hierbij gelijkenissen en verschillen ontdekken en deze verwoorden
(Leerplandoelstellingen:
zie verder) |
Beschrijving: |
-
Rondleiding in de verschillende klassen
- zelf les krijgen in "de klas van toen" en didactisch materiaal van
toen gebruiken
- spelen op "de speelplaats van toen" |
Je kan ook een bezoekje brengen aan de website van het museum:
www.gent.be/schoolvantoen
Extra info De school van toen
De School
van Toen en het Archief Onderwijs - Stad Gent zijn zowat het geheugen van
het onderwijs van de stad Gent. Beide illustreren wat het Stedelijk
Onderwijs in het verleden heeft gepresteerd.
Het museum verzamelt, inventariseert en bewaart schoolmeubilair,
didactisch en iconografisch materiaal, en alles over de geschiedenis van het
onderwijs in het algemeen en van de Stad Gent in het bijzonder.
Zowel voor scholieren uit het basisonderwijs als voor leerlingen uit het
secundair onderwijs vormt een bezoek een perfecte aanvulling op het
leerprogramma. Maar ook studenten van het departement Lerarenopleiding van
de Hoge Scholen kunnen er terecht. Studenten architectuur en kunstonderwijs
vinden er uitgebreid fotomateriaal over de architecturale aspecten van de
scholen en de oude stadskern rond de eeuwwisseling. Bovendien is het museum
gevestigd in een typisch schoolgebouw uit 1901, ontworpen door Charles Van
Rijsselberghe. Televisieproducers gebruiken het trouwens soms als historisch
locatie.
Verenigingen (gepensioneerden, oud-leerlingen, clubhuizen, dienstencentra
derde leeftijd) zoeken vooral naar een herkennings- en aanknopingspunt uit
hun jeugd. En tenslotte zijn ook nog de vele geïnteresseerden die in het
museum wetenschappelijk opzoekingswerk komen doen.
DE SCHOOL VAN TOEN...
Het museum wil een zo ruim mogelijk publiek - waarvan de
onderwijsinstellingen de kern vormen - kennis laten maken met de
onderwijsgeschiedenis. Zonder valse nostalgie kunnen de bezoekers er de
schoolsfeer van toen zelf ervaren.
Door een spel van vraag en antwoord en een constante wisselwerking tussen
toen en nu moedigen we de leerlingen aan om actief met geschiedenis om te
gaan.
Voor het basisonderwijs besteedt de rondleiding heel wat aandacht aan het
leven en leren rond de eeuwwisseling. Het gaat onder meer over
gezinsgrootte, hygiëne, huisvesting en arbeid, maar ook over typische
schoolse toestanden als orde en tucht, de prijsuitdeling, het
standenonderwijs, handwerken, wandplaten, lezen, schrijven en rekenen, de
spelling en de klas van toen.
Voor het secundair onderwijs ligt de nadruk op de leef- en
werkomstandigheden van de arbeiders, het klassenverschil, de sociale onrust,
kinderarbeid en leerplicht.
Zowel het basis- als het secundair onderwijs krijgt als afronding een
filmpje te zien over het klasleven van leerlingen uit het basisonderwijs
rond 1920.
Het Historisch Archief is ook
een dienstverlenend centrum. Pedagogen, leerkrachten en studenten vinder er
een rijkdom aan vergelijkend studiemateriaal. Schooldirecties kunnen bij ons
terecht voor informatie over de geschiedenis van hun school.
Onder bepaalde voorwaarden lenen wij voorwerpen en documenten uit voor
pedagogische en didactische doeleinden.
Elk jaar organiseren wij
tijdens de Gentse Feesten een tentoonstelling, telkens over een ander thema.
We zorgen dan ook voor kinderanimatie én voor gratis rondleidingen voor alle
belangstellenden.
EEN MUSEUMBEZOEK, DIVERSE
MOGELIJKHEDEN
Voor een museumbezoek met leerlingen zijn er verschillende formules. Zo
kan de leerkracht na de gewone rondleiding zelf één of meer uurtjes lesgeven
in de "klas van toen". Achteraf kunnen de kinderen hun hartje ophalen op de
speelplaats met spelen van toen. Na afspraak en in overleg met de leerkracht
bieden we ook nog andere opties, zoals een interview met de
(over)grootouders van onze bezoekertjes.
Leerlingen en leerkrachten kunnen bij ons hun lunchpakket gebruiken (wel
vooraf verwittigen).
Voor de 2de en 3de graad basisonderwijs zijn er werkblaadjes en pedagogische
mapjes.
WEGWIJS IN DE TENTOONSTELLING
De hal geeft een algemeen beeld van het onderwijs aan de hand van
voorwerpen, foto's, documenten, rapporten, erekaarten en medailles uit de
drie schooltypes: de kosteloze scholen (voor arbeiderskinderen), de
betaalscholen (voor de meer bemiddelde klasse) en de zondags- en
adultenscholen.
Specifieke aspecten als vakdidactiek, pedagogiek en leermiddelen worden in
de verschillende lokalen thematisch voorgesteld.
Op de benedenverdieping is er een klas voorbehouden voor muziek, handwerk en
tekenen. In een ander lokaal komen godsdienst, zedenleer, opvoedkunde en
Frans aan bod.
De eerste verdieping telt vier lokalen. Achtereenvolgens worden Nederland,
wiskunde, de "klas van toen" en geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde en
biologie voorgesteld.
- Kinderen zien in dat mensen,
objecten, gewoonten,... evolueren in de tijd; Dit houdt in dat ze:
-
met voorbeelden kunnen aantonen hoe dagelijkse
voorwerpen (i.v.m. naar school gaan, spelen, kledij,...) in de tijd
evolueren
-
vaststellen en uiten dat mensen nu andere
gewoonten en gebruiken hebben dan vroeger
-
inzien dat de producten, voorwerpen die er nu
zijn, er niet altijd waren
-
weten dat door de evolutie van de techniek het
leven van mensen verandert
-
kunnen vaststellen en uiten hoe hun
levenswijze gelijkenissen en verschillen vertoont met die van kinderen uit
vroegere perioden
- Kinderen zijn nieuwsgierig
naar de historische ontwikkeling van voorwerpen, gewoonten,...; Dit houdt in
dat ze:
-
vragen stellen bij en actief op zoek gaan naar
de voorgeschiedenis van speelgoed, het leren in de klas,...
-
overblijfselen van vroeger opsporen in hun
omgeving
- Kinderen beseffen dat er
naast een heden, ook een verleden en een toekomst zijn; Dit houdt in dat ze:
-
begrijpen dat "gisteren" voorbij is en dat
"morgen" nog moet komen
-
verwondering en waardering tonen voor
voorwerpen, gewoonten,... uit het verleden
- Kinderen zien in dat er
verbanden zijn tussen een historisch verschijnsel en de tijdsomstandigheden;
Dit houdt in dat ze
|