Roger Raveel
(schilder)
|
Roger Raveel wordt als één van de
belangrijkste Belgische kunstenaars na WO II beschouwd. Zijn werk is
niet in de bekende kunsthistorische hokjes te catalogiseren. Het is
eigentijds en tijdloos. Het schuwt elke eenzijdige benadering. De
voedingsbodem van Raveels kunst is zijn onmiddellijke omgeving, wat niet
betekent dat Raveel lokaal gebonden zou zijn. De dingen om hem heen
krijgen in zijn schilderijen, tekeningen, objecten en installaties een
universele betekenis: de man, de vrouw, de planten, de fietskar, de
reclame, de technologie worden in tijd en ruimte gezien.
Ongemeen boeiend is zijn gevarieerde plastische taal. Vaak tegengestelde
schrifturen of schilderwijzen geven aan zijn werk een spanning die de
beschouwer opnieuw de werkelijkheid doet ontdekken. |
Roger Raveel
werd op 15 juli 1921 geboren in Machelen-aan-de-Leie, een dorp nabij
Gent waar hij tot op heden woont en werkt. Hij studeerde aan de
Stedelijke Academie van Deinze en aan de Koninklijke Academie voor
Schone Kunsten van Gent. Zijn leraren waren o.a. Hubert Malfait, Jos
Verdeghem. Via zijn vriend Hugo Claus leerde hij in het begin van de
jaren 50 schilders van de Cobragroep zoals Karel Appel en Corneille
kennen. Hij wil echter heel andere wegen op met zijn schilderkunst. In
1962 verbleef hij drie maanden in Albisola Mare (Italië) waar hij werkte
en tentoonstelde met kunstenaars als Lucio Fontana en Asger Jorn.
In de tweede helft van de jaren 50 evolueerde hij naar een soort van
abstracte schilderkunst die haar wortels heeft in het beleven van het
organische, het vegetatieve, het animale. Maar omstreeks 1962 schilderde
hij een drieluik ’Neerhof’ met in het midden een kooi met levende duif.
Hij wou een directe dialoog tot stand brengen tussen kunst en
werkelijkheid.
In 1966-67 transformeerde hij de keldergangen van het kasteel te
Beervelde (bij Gent) tot een picturaal environment. Hierbij kreeg hij de
medewerking van Etienne Elias, Raoul De Keyser en Reinier Lucassen. Na
de schilderingen te Beervelde ontstonden er een aantal beschilderde
objecten zoals de ’Illusiegroep’ en ’Tuintje met karretje om de hemel te
vervoeren’. Zijn alert milieubewustzijn bracht de kunstenaar ertoe zijn
engagement te visualiseren door middel van manifastaties als ’De Zwanen
van Brugge’ en ’Raveel op de Leie’ (1971). Bijna 20 jaar later, in 1990,
zal Roger Raveel het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog herdenken door
met een op wielen gemonteerde beschilderde kleerkast doorheen het
stadscentrum van Brussel te rijden.
Voor zijn artistieke bedrijvigheid en zijn plastische bijdrage aan de
kunstgeschiedenis ontving hij eervolle vermeldingen de de Prijs voor de
Jonge Belgische Schilderkunst (1958 en 1960) en onderscheiding in de
Europaprijs (1962), de Internationale Joost vanden Vondelprijs (1983),
de Gouden Erepenning van de Vlaamse Raad (1992), de adellijke titel van
Ridder (1995) en de Van Ackerprijs (1996) |
Meer info
over de kunstenaar vind je op
www.rogerraveelmuseum.be
|