Museum
Dhondt-Dhaenens
Straat en nr.: |
Museumlaan
17 |
Postnr. + gemeente: |
9831 Deurle |
Contactpersoon: |
Janus Boudewijns + Leen
Antheunis |
Telefoon: |
09/282 51 23 |
Fax: |
09/281 08 53 |
é-mail: |
info@museumdd.be |
URL-adres: |
www.museumdd.be |
Openingsuren: |
van dinsdag tot en met
zondag: van 11 u tot 17 u (maandag gesloten) |
Toegangsprijs: |
"Pad-dag" = "Kunstdag" : €
6,20 voor de hele dag |
Afstand tot de school: |
14 km |
Wegbeschrijving: |
Olsene - Machelen - Deinze
- Astene - Deurle (Baan Gent-Kortrijk) -> Museumlaan (even voorbij de
school) |
Bezocht door: |
Het derde leerjaar |
Doelstellingen: |
- De kinderen ontdekken de
architectuur en de inplanting van het museum.
- Ze staan open voor beelden.
- Ze kunnen beelden bewonderen en zijn verwonderd over diverse beelden.
- Ze kunnen informatie halen uit beelden.
- Ze kunnen impressies en ervaringen verwerken tot een eigen kunstwerk
waarin hun meegebrachte object/foto een nieuwe betekenis krijgt. |
Beschrijving: |
- Kennismaken met het
museum: ontdekken van de architectuur van het museum, de inplanting en
het verhaal.
- Een confrontatie met de collectie en de wisselende hedendaagse
tentoonstellingen
- Leiewandelingen: maken van een werkje aan de Leie met behulp van een
kijkraampje + wasco's
- Vanuit de eigen leefwereld beeldend werken in het atelier met
allerhande boeiende materialen
- Eigen tentoonstelling |
Je kan ook een bezoekje brengen aan de website van het museum (www.museumdd.be)
Extra info Museum Dhondt-Dhaenens
Het MDD
(museum Dhondt-Dhaenes),
vlakbij de dorpskern van Deurle en de Leie, bezit een rijke collectie van
kunstwerken van Vlaamse kunstenaars met internationale faam o.a. Jean
Brusselmans, Gustave en Leon De Smet, Valérius De Saedeleer, James Ensor,
George Minne, Constant Permeke, Albert Servaes, Albijn van den Abeele, Frits
van den Berghe, Gustave van de Woestijne en Rik Wouters.
Deze kunstwerken werden vorige eeuw vanaf het einde van de jaren '20
verzameld door het echtpaar Jules en Irma Dhondt-Dhaenens. Zij besloten hun
kunstbezit open te stellen voor het publiek en begonnen daarom in 1967 met
de bouw van het museum.
Inmiddels is de vaste collectie uitgebreid met meer hedendaagse werken van
onder andere Isa Genzken (D), Rombouts & Droste (B), David
Tremlett (GB), Richard Venlet (B) en Marthe Wery (B). De aanschaf van
deze laatste werken was doorgaans gekoppeld aan de tijdelijke
tentoonstellingen met hedendaagse binnen- en buitenlandse kunstenaars
waarmee het museum inmiddels een indrukwekkend palmares heeft opgebouwd.
Het MDD organiseert regelmatig concerten, lezingen, een jaarlijkse
lessenreeks en een kinderatelier. Voor rondleidingen beschikt het museum
over een team zeer ervaren gidsen.
-
Kinderen zijn gevoelig voor
en genieten van de muzische expressie in hun omgeving. Ze kunnen
genieten van kunstwerken.
-
Kinderen zijn zich bewust
van de gevoelens die schoonheidservaringen bij hen oproepen en durven
die uiten.
-
Kinderen merken
verschillende schoonheidsaspecten op in hun omgeving. Ze kunnen aspecten
als licht, ruimte, lijn, vorm, patroon, compositie, harmonie, kleur,
authenticiteit, textuur, ritme,… herkennen.
-
Kinderen zien in dat
verschillende mensen verschillende schoonheidscriteria hanteren. Ze
ervaren, stellen vast en uiten dat iets mooi vinden gebonden is aan
mode, stijl, trends, persoon, leeftijd, tijdsgeest.
-
Kinderen vormen zich een
eigen mening over allerlei kunstuitingen waarmee ze in contact komen. Ze
staan open voor nieuwe ervaringen en laten zich niet leiden door
voorbarige oordelen en clichés in denken en voelen. Ze proberen de
boodschap achter een kunstwerk te begrijpen door zich vragen te stellen
als: Wat zie ik ? Wat is het effect op mij ? Welke middelen werden
gebruikt ? Waarover gaat het ? Wat is de bedoeling ervan ? Voor wie is
het bestemd ? In welke omstandigheden is het gemaakt ? …
-
Kinderen ontwikkelen tot
vaardige kunstbeschouwers. Dit houdt in dat ze spontaan plezier beleven
aan kunstwerken. Ze worden geboeid door kustwerken en associëren deze
met wat ze dagelijks meemaken. Ze ervaren dat een visueel beeld een
nieuwe werkelijkheid kan oproepen. Ze hebben oog voor technieken en
materialen die gebruikt worden in kunstwerken. Ze stellen ook vast dat
kunst vaak een uiting is van wat er in een bepaalde tijdsperiode of
gemeenschap leeft.
-
Kinderen ontdekken dat het
creëren van kunst zowel inspiratie als inspanning vraagt. Ze ervaren,
stellen vast en uiten hoe verschillende kunstenaars werk(t)en, wat er
allemaal bij komt en hoe kunstwerken ontstaan. Ze stellen vast dat
kunstenaars gevoelens, ideeën, belevenissen, ervaringen,… kwijt willen
en daar op een eigen manier vorm aan geven.
-
Kinderen zien in dat mensen
en gemeenschappen veel waarde hechten aan kunst. Ze stellen vast dat
mensen kunst verhandelen. Ze stellen ook vast dat sommige kunstuitingen
zo waardevol worden geacht dat ze met zorg en respect worden bewaard,
hersteld of vernieuwd. Ze stellen tenslotte ook vast dat veel mensen
inspanningen doen om kunstuitingen mee te beleven, te bezitten…
|