Mijn
bol (Vredeshuis Gent)
Straat en nr.: |
Vredeshuis, Sint-Margrietstraat 9 |
Postnr. + gemeente: |
9000 Gent |
Contactpersoon: |
09/233 42
95 |
Telefoon: |
09/225 73
79 |
Fax: |
vragen
naar Marc of Philippe |
é-mail: |
vredeshuis@gent.be |
URL-adres: |
www.vredeshuis.be |
Openingsuren: |
op
aanvraag |
Toegangsprijs: |
gratis |
Afstand tot de school: |
ongeveer
20 km |
Wegbeschrijving: |
vanaf
station Gent-Sint-Pieters met tram 1, 10 of 11 tot aan het Gravensteen
of met tram 12 of 40 tot de halte Lange Steenstraat |
Bezocht door: |
het eerste
leerjaar |
Doelstellingen: |
- De
kinderen ontdekken dat mensen in een ander land en van een ander
cultuurgebied op een andere manier samenleven.
- Ze weten dat vasten voor christenen o.a. betekent: zich iets ontzeggen
en soberder leven.
- Ze hebben aandacht voor de campagne van Broederlijk Delen.
- Ze willen zich met de klas inzetten voor het project van Broederlijk
Delen.
(Leerplandoelstellingen: zie verder) |
Beschrijving: |
Inleefspel: ontmoeting met leeftijdsgenootjes uit Afrika, Azië en
Latijns-Amerika. Verschillen en gelijkenissen ervaren, de leefwereld
verkennen en de dagelijkse realiteit ontdekken. Educatief spelcircuit. |
Meer
informatie over het vredeshuis vind je op hun website
(www.vredeshuis.be).
- De kinderen willen meer te weten komen over de wereld in al zijn
dimensies, hier en elders. Dit houdt in dat ze:
-
plezier beleven aan activiteiten waardoor ze de wereld verkennen
-
hun attitude om waar te nemen, te exploreren, te experimenteren steeds
verder verfijnen
- Kinderen beleven en ervaren
een intense verbondenheid met de wereld. Dit houdt in dat ze:
-
aandacht en waardering tonen voor andere kinderen en volwassenen in hun
directe omgeving, maar ook elders ter wereld (Afrika, Azië,
Latijns-Amerika)
- Kinderen leven
waardengericht. Dit houdt in dat ze:
-
hun waarnemingen, ervaringen en handelingen toetsen aan waarden als
genegenheid, goedheid, rechtvaardigheid, solidariteit (actie Broederlijk
Delen), dankbaarheid, verdraagzaamheid, respect, eerlijkheid...
-
hun verontwaardiging uiten telkens ze worden geconfronteerd met een
inbreuk op één of meer van die waarden
- Kinderen werk samen. Dit
houdt in dat ze:
- Kinderen kunnen en durven
problemen aanpakken. Dit houdt in dat ze:
- Kinderen kunnen nauwkeurig
waarnemen met al hun zintuigen. Dit houdt in dat ze
-
luisteren, zien, voelen, proeven, ruiken
-
gericht observeren
- Kinderen kunnen vragen
stellen waarvan de antwoorden onderzoekbaar of opzoekbaar zijn. Dit houdt in
dat ze:
-
vragen kunnen stellen zoals: wie, waar, wat is dat, wat gebeurt er, welke
verschillen/gelijkenissen, waar, waarmee, hoe komt dat, waarvan komt,
waarom daar, waarom daar zo,...
- Kinderen zien in dat mensen
moeten zorgen voor hun dagelijks bestaan. Dit houdt in dat ze:
-
ervaren, vaststellen en uiten dat zeer veel menselijke activiteiten
gericht zijn op het vervullen van materiële en levensnoodzakelijke
behoeften (voeding, bescherming, veiligheid, gezondheid,...)
- Kinderen zien in dat mensen
arbeid verrichten om in hun levensonderhoud te voorzien. Dit houdt in dat
ze:
-
in (bepaalde delen van) een samenleving mensen vaak zelf hun
levensnoodzakelijke producten (voeding, kleding, bescherming, woning,...)
produceren
-
inzien dat er eerlijke en minder eerlijke vormen van productie zijn
- Kinderen zien in wat
werkloosheid betekent. Dit houdt in dat ze:
- Kinderen beseffen dat
welvaart ongelijk verdeeld is. Dit houdt in dat ze:
-
vaststellen dat er in de wereld kinderen zijn die niet naar school kunnen,
niet naar de dokter kunnen,...
-
zich in hun eigen omgeving, maar ook op wereldvlak (actie Broederlijk
Delen) solidair tonen met minderbedeelden
-
kunnen illustreren dat welvaart ongelijk verdeeld is in de wereld
- Kinderen ontdekken dat
groepen van mensen in een land van een ander cultuurgebied op een andere
manier samenleven. Dit houdt in dat ze:
-
beseffen dat sommige mensen een andere levenswijze hebben dat zijzelf, als
ze geconfronteerd worden met beelden, informatie of mensen uit een andere
cultuur
-
vaststellen dat deze mensen waarden en normen bezitten die soms
verschillen, maar vaak ook gelijk zijn aan de onze
-
aspecten van het dagelijks leven van deze mensen kunnen vergelijken met
het eigen leven
- Kinderen zien in dat er
binnen onze samenleving instellingen zijn die de kwaliteit van het
samenleven trachten te bevorderen. Dit houdt in dat ze:
-
kunnen illustreren op welke wijze internationale instelling (vb.
Broederlijk Delen, Damiaanactie,...) zich inzetten en ernaar streven om
het welzijn in de wereld te bevorderen
-
bereid zijn zich zelf in te zetten voor deze acties en deze acties steunen
|