Marcase
(schilder)
Marcase
(pseudoniem voor Marc Van Haesebrouck) is geboren op de laatste dag van
maart 1946. Hij werd in 1978 laureaat van “La Jeune Peinture Belge”. In dat
zelfde jaar behaalde hij ook de “Eerste Prijs van Boechout”. In 1979 kreeg
hij de “Grote Prijs van Rome” en in 1984 de gouden medaille van de
“Europaprijs voor Schilderkunst van de stad Oostende”. Zijn werken zijn in
het bezit van de Belgische Staat, het Museum voor Moderne Kunst in Brussel,
het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst in Oostende, het Koninklijk
Prentenkabinet in Brussel en in privé-verzamelingen in binnen- en
buitenland.
In 1978 richtte hij de groep “Art made in Belgium” op. Deze groep bestond
uit vier Vlaamse en vier Waalse kunstenaars en stelde tentoon in
verscheidene culturele centra en musea in Europa. Daarnaast nam hij deel aan
internationale tentoonstellingen, o.a. Museum voor Moderne Kunst in
Belgrado (1980), Germanisches Nationalmuseum in Nürnberg (1982), Musée
Cantonal des Beaux Arts in Lausanne (1983), Westfalische Landesmuseum für
Kunst und Kunstgeschichte in Munster (1983), Vlaams Cultureel Centrum “De
Brakke Grond” in Amsterdam (1984), Zomerconfrontatie in Watou (1985), the
University of Maryland in Washington (1988), Stichting voor Hedendaagse
Kunst in Brussel (1993), Aula del Letres in Barcelona (1998)…
In 2002 maakte hij samen met de dichter Paul Demets de alternatieve kruisweg
“ Haltes” voor de kerk in Olsene. Met de filosoof Frans Boenders en de
dichter Bert Popelier maakte hij de bibliofiele uitgave “Het huis blijft
vast wel staan” (1986) en met de dichter Willem Roggeman het grafisch album
“Repetitions” (1993). Naast beeldend kunstenaar is Marcase ook nog auteur
van “Een Kijk op Kunst” en “De Taal van de Kunst”, twee educatieve boeken
voor het middelbaar onderwijs (uitgeverij “De Boeck” Antwerpen).
Het werk van
Marcase is een verhaal van de confrontatie tussen cultuur en natuur en haar
weerslag op de beeldende kunst. Het begon in 1972. Marcase schilderde
realistische landschappen waarin hij een abstract landschap integreerde.
Een schilderij in een schilderij. Beide beelden beïnvloeden elkaar: het
realistisch beeld van het landschap wordt, door de confrontatie met het
abstract schilderij, abstracter aangevoeld.
Nog was de ingreep hem te klein. Natuurfragmenten van bladstructuren en
takken, plaatste hij boven en onder elkaar zodat de gerepeteerde delen
haarfijn aansluiten en in elkaar overvloeien. In die jaren luisterde
Marcase naar de repetitieve muziek van de Amerikaanse componisten Steve
Reich en Philip Glass. Muziek en natuur beschouwt hij als zijn
inspiratiemateriaal. Een kwestie van atmosfeer? Zelf zegt hij: “Het ervaren
van het schilderen is belangrijker dan de ervaring van de natuur of van de
muziek. De inspiratiebronnen zijn slechts een middel om een kunstwerk te
creëren”. Vanaf 1990 fragmenteerde hij die natuur. Het is niet de bedoeling
dat de verschillende elementen in zijn werk herkenbaar zijn als ding, maar
dat zij zich manifesteren als teken voor begrippen als gras, bladeren,
bomen,... Hij ziet deze tekens als sporen van een oorspronkelijke en
meertalige werkelijkheid. Vanuit deze visie sluit zijn werk aan bij de
fundamentele schilderkunst, dit wil zeggen deze die naar haar
oorspronkelijke fundamenten zoekt.
Wil je nog iets meer
vernemen over deze schilder,
dan kan je een kijkje nemen op zijn eigen website:
www.marcase.be
|