Tijdelijke tentoonstelling Hubert Malfait
 
Straat en nr.: Museum Deinze, Lucien Matthyslaan
Postnr. + gemeente: 9800 Deinze
Telefoon: 09/381 96 70
Fax: 09/381 96 79
é-mail: museum@deinze.be
URL-adres: www.museumdeinze.be
Openingsuren: - van dinsdag tot vrijdag: van 14 u. tot 17.30 u.
- zaterdag en zondag: van 10 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 17 u.
- gesloten op maandag
Toegangsprijs: € 1,75 per kind, € 50 voor de gids
Afstand tot de school: ongeveer 7 km
Wegbeschrijving: via de Grote Steenweg naar Deinze, aan het rond punt in Petegem links afslaan, aan de lichten rechts (Brielstraat) en dan de eerste straat rechts (Lucien Matthyslaan).
Bezocht door: het tweede leerjaar
Doelstellingen: - De kinderen maken kennis met de kunstwerken van de schilder Hubert Malfait.
- Ze leren kijken naar kunst.
- Ze komen meer te weten over de werking van het museum.
Beschrijving: Samen met de gids bezoeken we de retrospectieve van kunstenaar Hubert Malfait. We nemen ook een kijkje achter de schermen: we zien hoe alles reilt en zeilt in een museum.
Daarna nemen we deel aan de workshop: zelf een kunstwerkje maken.

Meer info over het museum van Deinze en Leiestreek vind je hier.
Je kan ook een bezoekje brengen aan de website van het museum (www.museumdeinze.be)

 

Extra info Retrospectieve Hubert Malfait

In het café van zijn vader in Astene kwam Hubert Malfait (°Astene 1898 - VSint-Martens-Latem 1971) al op jonge leeftijd in contact met Emile Claus, die hem zijn eerste oefeningen in het buiten schilderen en de lichtobservatie gaf. Ook bezocht hij geregeld verscheidene kunstenaars uit de eerste Latemse groep.
Van 1916 af studeerde hij onder leiding van Jean Delvin en George Minne aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Als een eerlijke persoonlijkheid die zeer streng was voor zichzelf, is Malfait gedurende zijn schildersloopbaan drie keer van stijl veranderd.
In zijn eerste fase zocht hij de expressie in schilderijen met uit vlakken opgebouwde composities en duidelijk kubistische invloeden.  Hij beklemtoonde het komische en karikaturale en streefde naar bevreemdende en ingewikkelde structuren in soms zeer ongewone kleuren.  Rond 1930 was Malfait zich ervan bewust dat verdergaan op deze wijze tenslotte zou uitmonden in een gemaniëreerde en getrukeerde stijl. Hij zegde dan ook het karikaturale vaarwel en keerde terug naar de objectieve waarneming.
Een zekere zachtheid en ontroering spreekt uit het werk van deze periode en maakte hem deelgenoot van het animisme. Uit vrees te vervallen in een overdreven fotografisch realisme zonder picturale kracht, herbegon Malfait een derde keer.  Hij hernam zijn vroegere, krachtige uitdrukkingsvormen, maar schilderde ze, onder invloed van het animisme, op een verfijnder wijze en bewees hiermee tenslotte toch een zuiver expressionist te zijn.

De vogelvanger

 
×Terug naar het muzische

×Terug naar de klasverkenning