Tijdelijke
tentoonstelling Hubert Malfait
Straat en nr.: |
Museum
Deinze, Lucien Matthyslaan |
Postnr. + gemeente: |
9800
Deinze |
Telefoon: |
09/381 96 70 |
Fax: |
09/381 96
79 |
é-mail: |
museum@deinze.be |
URL-adres: |
www.museumdeinze.be |
Openingsuren: |
- van
dinsdag tot vrijdag: van 14 u. tot 17.30 u.
- zaterdag en zondag: van 10 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 17 u.
- gesloten op maandag |
Toegangsprijs: |
€ 1,75 per
kind, € 50 voor de gids |
Afstand tot de school: |
ongeveer 7
km |
Wegbeschrijving: |
via de
Grote Steenweg naar Deinze, aan het rond punt in Petegem links afslaan,
aan de lichten rechts (Brielstraat) en dan de eerste straat rechts (Lucien
Matthyslaan). |
Bezocht door: |
het tweede
leerjaar |
Doelstellingen: |
- De
kinderen maken kennis met de kunstwerken van de schilder Hubert Malfait.
- Ze leren kijken naar kunst.
- Ze komen meer te weten over de werking van het museum. |
Beschrijving: |
Samen met
de gids bezoeken we de retrospectieve van kunstenaar Hubert Malfait. We
nemen ook een kijkje achter de schermen: we zien hoe alles reilt en
zeilt in een museum.
Daarna nemen we deel aan de workshop: zelf een kunstwerkje maken. |
Meer info
over het museum van Deinze en Leiestreek vind je
hier.
Je kan ook een bezoekje brengen aan de website van het museum (www.museumdeinze.be)
Extra info Retrospectieve
Hubert Malfait
In het café van zijn vader in Astene kwam Hubert Malfait (°Astene
1898 - VSint-Martens-Latem
1971) al op jonge leeftijd in contact met Emile Claus, die hem zijn eerste
oefeningen in het buiten schilderen en de lichtobservatie gaf. Ook bezocht
hij geregeld verscheidene kunstenaars uit de eerste Latemse groep.
Van 1916 af studeerde hij onder leiding van Jean Delvin en George Minne aan
de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Als een eerlijke
persoonlijkheid die zeer streng was voor zichzelf, is Malfait gedurende zijn
schildersloopbaan drie keer van stijl veranderd.
In zijn eerste fase zocht hij de
expressie in schilderijen met uit vlakken opgebouwde composities en
duidelijk kubistische invloeden. Hij beklemtoonde het komische en
karikaturale en streefde naar bevreemdende en ingewikkelde structuren in
soms zeer ongewone kleuren. Rond 1930 was Malfait zich ervan bewust dat
verdergaan op deze wijze tenslotte zou uitmonden in een gemaniëreerde en
getrukeerde stijl. Hij zegde dan ook het karikaturale vaarwel en keerde
terug naar de objectieve waarneming.
Een zekere zachtheid en ontroering spreekt uit het werk van deze periode en
maakte hem deelgenoot van het animisme. Uit vrees te vervallen in een
overdreven fotografisch realisme zonder picturale kracht, herbegon Malfait
een derde keer. Hij hernam zijn vroegere, krachtige uitdrukkingsvormen,
maar schilderde ze, onder invloed van het animisme, op een verfijnder wijze
en bewees hiermee tenslotte toch een zuiver expressionist te zijn.
|