Doelstellingen: |
Doelstellingen:
1. De kinderen weten dat Olsene een deelgemeente van Zulte is.
2. Ze kunnen aandachtig luisteren naar de mensen die uitleg geven: de
burgemeester, de gemeentesecretaris, de mensen van de technische
dienst,...
3. Ze kunnen zich beleefd en voornaam gedragen.
Na het bezoek kunnen de leerlingen:
4. De taak van de burgemeester, het schepencollege, de gemeenteraad
omschrijven.
5. De naam van onze huidige burgemeester noemen.
6. Enkele taken en opdrachten van de gemeente opnoemen.
7. Zeggen wat onze gemeente doet voor de kinderen.
8. Zeggen wat onze gemeente doet om het verkeer veiliger te maken.
Leerplandoelen:
5.10 Kinderen zien in dat er binnen onze samenleving instellingen zijn
die de kwaliteit van het samenleven trachten te bevorderen. Dat houdt in
dat ze ervaren en vaststellen wat de rol is van allerlei raden zoals de
gemeenteraad.
5.12 Kinderen stellen vast dat er in het bestuur van ons land een
taakverdeling is, die overeenkomt met verschillende graden van macht of
gezag. Dat houdt in dat ze
- op hun niveau kunnen aangeven wat de taak is van een burgemeester, een
schepen, een gemeentesecretaris.
- met voorbeelden uit hun leefwereld en op hun niveau kunnen illustreren
dat sommige beslissingen worden genomen door de gemeenteraad.
- vaststellen dat macht beperkt is in tijd en ruimte.
9.16 Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij
tot de veiligheid van anderen. Dat houdt in dat ze de gevaarlijke
verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren en er zich
veilig in verplaatsen.
9.18 Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers.
Dat houdt in dat ze de principes van preventief voetgangersgedrag in
concrete verkeerssituaties kunnen toepassen. |